Det mest uppenbara uppenbarat

Det krävs minst sagt mycket för att jag ska orka lära mig en text utantill. Det var inte lätt ens för 25 år sedan, men ofta räckte det med att tvinga in orden i skallen, sova en natt, och sedan börja om nästa dag – och då till min förvåning upptäcka att jag kunde rubbet utantill. Så är det inte nu. Det finns emellertid en bön som jag gärna vill lära mig utantill — Skapa i mig ett rent hjärta — för att den är vacker och verkar vara behäftad med en solid och märgfull kraft. Dessutom går varje mening att använda för sig. Man kan läsa något från mitten — Må Dina evigt ljudande melodier skänka mig stillhet, o min Ledsagare  — om man känner för det. Bahá’u’lláh uppdagade bönen, troligtvis någon gång på 1870-talet.

Skapa i mig ett rent hjärta

Skapa i mig ett rent hjärta, o min Gud, och skänk mig åter ett lugnt samvete, o mitt hopp!

Styrk Du mig i Din sak genom kraftens ande, o min mest älskade, och uppenbara för mig Din väg genom ljuset av Din härlighet, o Du, min längtans Mål!

Lyft mig till Din helighets himmel genom kraften av Din gränslösa makt, o min tillvaros Källa, och lyckliggör mig med Din evighets vindar, o Du, som är min Gud!

Må Dina evigt ljudande melodier skänka mig stillhet, o min Ledsagare,
och låt Ditt uråldriga anletes rikedomar befria mig från allt utom Dig, o min Mästare.

Låt budskapet om uppenbarelsen av Ditt oföränderliga Väsen skänka mig glädje, o Du, som är det mest uppenbara av allt Uppenbart och det mest fördolda av allt fördolt.

Det här inlägget postades i Andligt, BAHAI, Bahá'u'lláh, Gud, Mystik och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

